Gestalt a koučink
Přínosy Gestalt přístupu
Gestalt přístup pomáhá vytvořit bezpečné a zároveň podnětné prostředí. Práce s Gestalt přístupem je založena na kontaktu já-ty, v němž se klienti učí vnímat sami sebe, svou aktuální situaci, výzvy a rozvíjet svůj potenciál. Koučink je ideální nástroj, který umožní naplno využít kvality Gestalt přístupu, protože:
- podporuje zaměření na přítomný okamžik
- pomáhá identifikovat důležitá témata a s nimi spojené prožívání
- vede k integraci získaných zkušeností, oceňuje tvořivé chování a dialog
- pomáhá najít tvořivý přístup k sobě
- vnímá odpor jako potenciální zdroj energie
Přináší hlubší uvědomění, radost, živost a energii.
Co je na Gestaltistech jiného?
Základní pro práci Gestalt konzultanta a kouče je jeho schopnost vidět a oceňovat kvality jednotlivců i skupin, dovednost přijímat věci takové jaké jsou, vstupovat do živého kontaktu s lidmi, jací jsou a podporovat kontakt mezi různými částmi systému.
Gestalt kouč vždy pracuje v dialogu, nevystupuje jako expert na problémy, dokáže naslouchat a podporuje a je partnerem při vytváření změny. Klade důraz na prohloubení uvědomování - myšlenek, pocitů i tělesných pocitů; vede koučované k intenzivnějšímu vnímání přítomného okamžiku a toho, co je v něm skutečně důležité. Podporuje zdravější a zajímavější prožívání, při jeho práci nechybí blízký kontakt a energie. Pomáhá najít synergická řešení, umožňuje a facilituje dialog mezi různými částmi systému. Vždy respektuje a bere vážně odpor, který se může při práci s lidmi objevit. Nepřistupuje k němu jako k nepříteli, ale vítá jej jako potenciální zdroj energie.
Historie Gestalt přístupu v organizacích
Teorie Gestalt terapie byla vytvořena a rozvinutá Fritzem Perlsem, Laurou Perls a jejich následovníky v 50. - 60. letech minulého století. Od počátku svého vzniku a využití ve skupinách osobního rozvoje i v klinické praxi se stala natolik přitažlivou, inspirativní, funkční a efektivní při svém použití, že její aplikace v dalších oborech na sebe nedaly dlouho čekat. Jednalo se o využití ve vzdělávání a hlavně pak o Gestalt v organizačním poradenství.
K rozšíření Gestalt přístupu v organizacích velkou mírou přispěl americký psycholog Edwin Nevis, který v roce 1987 publikoval knihu "Organizational consulting: A Gestalt approach". Kniha se zabývá použitím základních teoretických postupů Gestalt přístupu ve firemním prostředí. Podle Nevise je hlavním přínosem Gestalt poradenství zvyšování uvědomění toho, jak fungují reálné procesy v organizaci a posílení schopnosti uskutečnit akci, která vede ke zvýšení efektivity výkonu této organizace. Používá koncept kontaktního cyklu, coby nástroje vhodnému pro diagnostiku zdravého a nezdravého organizačního prostředí. Popisuje vhodné intervence vedoucí k možné nápravě. Jinými slovy můžeme říci, že prací Gestalt konzultanta je napomáhat zvýšení uvědomění způsobem, který podpoří organizaci v tom, aby mohla aktivně reagovat a pracovat na libovolném projektu, reorganizaci nebo na výzvách spojených s řízením firmy.
Individuální koučink
Koučování je proces intenzivního rozvoje, který podporuje dosahování stanovených osobních i profesních cílů koučovaného. Napomáhá posilovat sebeuvědomění, rozšiřovat možnosti, měnit zaběhané stereotypy a nacházet nová řešení. Jde o tvořivý proces mezi koučem a koučovaným, který posouvá klienta směrem k realizaci jeho cílů a vizí a přispívá k uskutečnění udržitelných změn v jeho pracovním i osobním životě.
Koučováním lze rozvíjet oblasti jako je vedení lidí, sebeřízení, vztahová komunikace, další profesní nebo životní směřování, rovnováha pracovního a osobního života.
Týmový koučink
ílová skupina:
Pracovní skupiny a týmy od 3 až 12 členů.
Základní situace:
Koučování týmu lze využít v případech, kdy se chcete zaměřit na řešení situací, které se týkají celého týmu nebo skupiny, nebo při sledování dlouhodobých cílů skupiny. Může se jednat např. o stanovení cílů, efektivitu plnění úkolů, rozvoj týmu z pohledu jeho identity, potenciálu, kvality spolupráce nebo komunikace. Častá je kombinace týmového koučování s individuálním koučováním nebo jinými rozvojovými programy.
Obvyklý průběh:
Cíle a forma koučování jsou dojednávány individuálně dle potřeb a možností koučovaného týmu. Při řešení naléhavých problémů se většinou jedná o krátkodobou intenzívní spolupráci v podobě jedno- nebo několikadenního setkání s návaznými týmovými workshopy. Při sledování dlouhodobých cílů týmu se naopak může jednat o půldenní nebo jednodenní pravidelná setkání po dobu jednoho nebo dvou let.
Koučovaní obvykle získají:
- definování vize, cílů a strategie týmu a jejich aplikace v praxi
- vyjasnění a respektování priorit týmu
- posílení týmové odpovědnosti
- zvýšení výkonnosti týmu
- rozvoj kvality spolupráce a komunikace v týmu
- posílení schopnosti řešit konflikty a efektivně využívat rozdílů v týmu
- využití potenciálu jednotlivce a sladění s cíly celé skupiny
Efektivitu koučování podporuje, když:
- manažer týmu se aktivně zapojuje
- je tým otevřený řešit situace a problémy v týmu a bere si za ně odpovědnost
- členové týmu jsou ochotni investovat čas i energii na společná setkání a vnímají to jako svou prioritu